Spady, spady, spady...

Co to są te spady i dlaczego są tak ważne w projekcie graficznym, który ma być w następnej kolejności produkowany, drukowany? Niby dlaczego Ciebie, osobę która zleca projekt graficzny katalogu, folderu lub ulotki, ma to interesować? Nie powinno, jednak świadomość tego pojęcia jest ważna, choćby dlatego, że w przypadku samodzielnego druku, nie zleconego razem z projektem graficznym studiu lub agencji reklamowej, pliki które ich nie mają zostaną automatycznie cofnięte i nie będą drukowane!

Załóżmy, że masz przygotowany ładny projekt graficzny plakatu, odpowiednio skrzywione są fonty, grafika zamieniona na tryb kolorystyczny CMYK, wygenerowany i zapisany w formacie PDF. Jesteś szczęśliwym posiadaczem wymarzonego pod każdym względem projektu plakatu. Postanawiasz go teraz wydrukować. Co robisz? Zlecasz w drukarni druk, jednak otrzymujesz informację zwrotną, iż w przesłanym projekcie jest brak lub są za małe spady. Co to oznacza?

Oznacza mianowicie to, iż w wygenerowanym dla Ciebie pliku, zabrało naddatku (spadu), który po procesie druku, jest odcinany celem uzyskania końcowego, żądanego formatu pracy (zazwyczaj otrzymywany do Twoich oczu projekt graficzny jest przygotowywany w formacie 1:1, bez spadów, tak byś mógł zobaczyć jak będzie wyglądał projekt gotowy).
Najprościej pisząc, spad jest to powiększona część projektu, która w procesie druku i obróbki, jest odcinana. Z formatu brutto - zawierającego spady, do formatu netto - format bez spadów.

Wielkość spadów może się różnić, w zależności od formatu który będziemy drukować. Może się ona wahać od 2 (w przypadku projektu wizytówki, ulotki, plakatu, folderu) do 5 mm (w przypadku teczki ofertowej, teczki reklamowej, czy też plakatu znacznych rozmiarów).


© 2019 - Westgraph | BluePoint All rights reserved.